Een podcast opnemen als bedrijf heeft heel wat voordelen! Je laat je doelpubliek multitasken en geeft ze een leuke invulling van hun activiteiten met een podcast over jouw expertise. Bekijk alvast hoe wij te werk gaan.
1. Klant challengen
Alles begint natuurlijk met de vraag van de klant. Omdat wij het beste willen voor onze klanten, challengen we waar nodig. We bepalen of een podcast het beste medium is voor de content die hij wil brengen. Een podcast is voor ons een sterk inhoudelijk format dat dieper in de funnel thuishoort. Je lanceert best geen podcast wanneer je voor het eerst contact zoekt met jouw klanten, wél wanneer je klanten bijvoorbeeld bedrijf A met bedrijf B moeten vergelijken.
Je wil met je content in een podcast net expertise claimen over je product of dienst. Die kennis wekt vertrouwen bij je doelgroep omdat het duidelijk aangeeft dat je als bedrijf weet waar je mee bezig bent.
2. Wat is de frequentie?
Gaan we voor 20 min. per aflevering? Of leent het format zich eerder tot 45 min. of zelfs een uur? En lanceren we elke maand een aflevering, of 1 keer per 2 maanden? Allerlei vragen die we onszelf stellen. Dat hangt af van hoe diepgaand je wil gaan met de inhoud, of de thema’s het toelaten, en van het aantal sprekers dat je inschakelt. Zijn dat bijvoorbeeld 2 of 3 experten? Dan is de aflevering langer dan 20 min.
Voor onze eigen Potcast kiezen we alvast voor een format van telkens 4 minuten:
3. Thema’s bepalen
Weinig inspiratie over wat je wil brengen? Geen zorgen! Ook brainstormen over thema’s zit in ons preproductietraject. We denken mee over wat je vandaag doet als bedrijf, welke producten onderbelicht zijn, wat de uitdagingen of trends zijn binnen je sector … We reflecteren altijd of de content relevant en interessant blijft voor je doelpubliek.
Indien je zelf geen moderator ter beschikking hebt, kunnen wij ook een aanzet hiervoor doen. Het is wel belangrijk dat de expertise vanuit jezelf komt en dat je die zelf claimt. Zo komt elke aflevering authentiek over.
Het is ook mogelijk om reportages te brengen in een podcast. Wij gaan hiervoor graag met onze microfoon langs bij jouw klant of leverancier. Dat houdt dynamiek in de podcast zodat de volledige aflevering niet enkel bestaat uit een panelgesprek.
4. Naar je doelpubliek brengen
Waar de opnames plaatsvinden, mag jij kiezen: ofwel bij jou op locatie, ofwel bij ons in de studio. We komen graag met een mobiele studio ter plaatse. Is er na de opname nog montage nodig? Ook dat nemen wij uiteraard voor onze rekening. Achteraf distribueren we de podcast op jouw geschikte platformen zoals iTunes- of Spotify.
5. Hybride opnames
We kunnen een stap verder gaan en je podcast ineens met audio én beeld opnemen. Dan voorzien we een setup van een 3-tal camera’s en kunnen we achteraf ook een versie maken voor bijvoorbeeld YoutTube. Dit kan handig zijn wanneer je een fysiek product hebt waarvan je bepaalde features visueel wil laten zien. Onze eigen podcasts nemen we trouwens ook op met beeld. Niet omdat ons product dat vraagt maar wel om op meer platformen terecht te kunnen.
Podcast opnemen? Limelight denkt mee van A tot Z!
Een podcast opnemen lijkt simpeler dan het is. Je hebt naast de technische ook de inhoudelijke uitdagingen. Storytelling die van het begin tot het einde blijft boeien voor een luisteraar is een hele uitdaging.
Wil je het écht goed doen en op een professionele manier overkomen? Schakel dan de pro’s in van team Limelight. Contacteer ons voor meer info. Of vraag een offerte, dan weet je meteen wat het kostenplaatje is. Benieuwd naar een voorbeeld? Beluister gerust eens wat we al voor Immoweb deden!